How to Prepare Delicious Tempoyak kepala ikan patin

Tempoyak kepala ikan patin. Aku lupa harga pasti setiap item nya ini berapa. trus bukti pembayarannya ga tau dimna. mungkin ketinggalan dijambi, dan aku udah pulang ke jkt. alamat. Tempoyak ikan patin yang sudah jadi bisa disantap dengan nasi putih hangat. Perpaduan dari tempoyak dan gurihnya ikan patin, dijamin bikin nagih.

Tempoyak kepala ikan patin Berikut Resep dan Cara Membuat Masakan Ikan Patin Namun tridak perlu kuatir untuk membuat ikan patin tempoyak sebetulnya untuk aroma wangi dan sedap bisa digantikan dengan daun kemangi ataupun. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. You can have Tempoyak kepala ikan patin using 10 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Tempoyak kepala ikan patin

  1. It's 1 of kepala ikan patin (dibelah dua).
  2. It's 4 of biji cili padi.
  3. It's 1 of bj bawang merah.
  4. Prepare 1 batang of serai.
  5. It's 1 helai of daun kunyit.
  6. You need 3 of sudu besar tempoyak.
  7. It's of Gula.
  8. Prepare of Garam.
  9. Prepare of Serbuk kunyit.
  10. You need of Air.

As Salam, Tips dan Cara Masak Ikan Patin Tempoyak Asli Yang Sedap- Kali ini saya nak kongsikan cara saya masak ikan patin tempoyak yang macam orang Temerloh suka makan tu.heheh. Saya ambil resepi ni dari Blog Kak Azie. Lihat juga resep Tempoyak udang enak lainnya. Petua menghilangkan hanyir dan lendir ikan patin ialah dengan melumur ikan patin dgn tepung gandum.

Tempoyak kepala ikan patin step by step

  1. Kisar cili padi dan bawang bersama air. Masukkan ke dalam periuk bersama sebatang serai yang telah dititik. Masukkan air dan masak hingga mendidih..
  2. Masukkan serbuk kunyit dan tempoyak. Masak kuah hingga agak pekat..
  3. Masukkan kepala ikan yang telah di bersihkan ke dalam kuah tadi. Perasakan dengan sedikit garam dan gula. Masukkan daun kunyit yang dicarik halus..
  4. Masak hingga ikan dan kuah sebati. Dah siap. Sedap di makan dengan nasi panas dan ikan masin goreng 🤗.

Lagi mujarab drpd menggunakan air asam jawa/asam limau. Kelebihannya ialah untuk kesihatan jantung kita. Ikan Patin masih berkerabat dengan Lele. Ikan Omnivora ini mengandung banyak manfaat untuk kesehatan. Khasiat.co.id - Ikan Patin tergolong ikan air tawar.

How to Prepare Delicious Tempoyak kepala ikan patin How to Prepare Delicious Tempoyak kepala ikan patin Reviewed by subindo drakor gratis on September 14, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.