Recipe: Perfect Kek gula hangus

Kek gula hangus. Sebenarnya kek gula hangus yang dulu saya panggil kek sponge masa saya kecil kecil adalah antara kek pertama yang saya masak semasa saya mula belajar membuat kek. Masa tu saya berada dalam darjah enam. Dulu saya menyimpan duit sendiri untuk membeli bahan membuat kek dan membakarnya pula menggunakan sabut kelapa yang dibakar di atas tudung periuk.

Kek gula hangus The kek gula hangus or burnt sugar cake is a unique cake favourite among Malaysians. Its main flavour comes from caramelizing white sugar until slightly burnt, and a hint of vanilla using essence of vanilla. What makes this cake special however, is its soft and bouncy texture that resembles a honeycomb or an ants' nest, hence the alternate name kek sarang semut. You can have Kek gula hangus using 8 ingredients and 4 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Kek gula hangus

  1. Prepare of cup gula.
  2. Prepare of cup air panas.
  3. You need of sudu majerin.
  4. Prepare of biji telur.
  5. It's of cup tepung gandum.
  6. You need of cup susu pekat.
  7. It's of soda karbonat.
  8. Prepare of vanila esen.

Gula boleh dikacau, biarkan di atas kuali menggunakan senduk kacau pun boleh biarkan sampai gelap, jangan risau, rasa dia akan sedap seperti gula dan sudah hangus seperti rasa coklat. Ratakan gula ke seluruh bahagian periuk. Bila dah start mencair jangan kacau gula. Dah cair dan menjadi perang,tutup api sekejap,masukkan air panas.

Kek gula hangus instructions

  1. Bahan A: Larutan gula (buat gula karamel) dan tambah 2 cup air panas. Hati hati semasa menuang air panas ke dalam karamel. Seterusnya tambah 2 sudu majerin. Ketepikan..
  2. Bahan B: Pukul telur, susu pekat dan esen vanila di dalam bekas yang berasingan..
  3. Bahan C: Tepung gandum dan serbuk soda diayak bersama..
  4. Tambah Bahan B ke dalam Bahan A dan seterusnya Bahan C. Bakar mengunakan suhu 170°c selama 35 minit api bawah dan tambah 10 minit api atas. (Suhu mengikut oven masing- masing.).

Resepi Kek Gula Hangus Download aplikasi Seminit Resepi di handphone anda Android http://bit.ly/AppSeminitResepi iPhone/iOS http://bit.ly/iosSeminitResepi Re. Resepi Kek Gula Hangus ( Kek Sarang Semut ) Yang Sangat Sedap, Kenyal dan Pasti Menjadi Sarangnya-wow! kemain bagi title kat post sendiri.haha. Hujung minggu lepas, saya dan Encik Suami dijemput ke majlis doa selamat dan kenduri kesyukuran seorang sahabat suami yang akan berangkat menunaikan haji. Resipi kek gula hangus paling mudah dan sedap : Guna sukatan cawan jer resepi kek sarang semut, petua kek bersarang elok, kek soda bikarbonat dan karamel gula, kek-gula-hangus Ita cukup mengemari kek yang satu ini. tapi banyak kali ita cuba buat tak pernah yang menjadi.

Recipe: Perfect Kek gula hangus Recipe: Perfect Kek gula hangus Reviewed by subindo drakor gratis on September 13, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.