Recipe: Yummy Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23

Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23. Tips: Jangan goreng terlalu lama, nanti keras. Setengah biji bawang besar dipotong nipis. Ayam Masak Merah Sedap Ala Kenduri Hari ni saya cuti sebab hidung rasa berair.

Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 Ayam masak merah is a Malaysian traditional dish. This literally means chicken "cooked-red" in English. It is a casserole of chicken pieces in dried chillies sambal. You can cook Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 using 14 ingredients and 4 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23

  1. Prepare 1 of ekor ayam.
  2. It's 1 of biji bawang Holland (potong dadu).
  3. Prepare 1 of biji lobak Merah (potong memanjang).
  4. Prepare 1 of tangkai daun kari.
  5. You need 3 of sekawan bunga lawang, kayu manis Dan buah pelaga,untuk menumis.
  6. It's 1 tin of sup tomato (apa-apa jenama pun Boleh).
  7. You need 6 of sudu besar sos cili.
  8. You need 5 of biji buah keras (rendam dan tumbuk hancurkan).
  9. It's 4 of sudu besar serbuk cili.
  10. It's 5 of sudu besar susu cair.
  11. You need 40 g of kerisik.
  12. Prepare 1 of sudu garam.
  13. Prepare 1 of sudu besar gula.
  14. Prepare of Minyak untuk menumis.

It tends to be a home-cooked dish, so many variations on the recipe exist. Ayam woku dengan bumbu kuning pedas adalah favoritnya di masakan Minahasa. Resep Ayam Woku, Cita Rasa Pedas Aromatik Khas Sulawesi Utara. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi Serius, sangat sedap Ayam Masak Merah ini dan pastinya ia akan menjadi a keeper recipe untuk masakan Ayam Masak Merah saya di masa masa hadapan.

Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 instructions

  1. Masukkan minyak, tumis kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang. Masukkan bawang Holland yg telah dipotong dadu dan daun kari, tumis sehingga layu..
  2. Masukkan serbuk cili yg telah dibancuh dengan Air, masak sehingga pecah minyak.kemudian masukkan ayam, gaul ayam,perlahankan api dan biarkan Air ayam keluar seketika, kemudian masukkan sos cili,kacau lagi dan masukkan 1 tin tomato soup..
  3. Selepas masukkan tomato soup, kacau lagi, masukkan buah keras yg telah ditumbuk, bila nampak ayam sudah empuk, masukkan lobak merah,dan terakhir sekali masukkan susu cair,garam dan gula secukup rasa.
  4. Siap utk dihidang.

Ayam bisa diolah jadi berbagai menu masakan yang menggugah selera, seperti digoreng atau dibakar. Akan tetapi jika kamu bosan dengan masakan ayam Namun sebelum mulai masak, kamu perlu mengetahui bagaimana cara memasak ayam yang benar. Pertama, pilihlah ayam yang masih muda. Selalunya, ayam masak merah dihidangkan di kenduri seperti kenduri kahwin ataupun semasa majlis kesyukuran. Tapi, disini kami bawakan versi yang lebih mudah dan boleh dimasak oleh Kini, anda bolehlah hidangkan lauk ayam masak merah ini kepada ahli keluarga anda terutamanya sang suami!

Recipe: Yummy Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 Recipe: Yummy Ayam Masak Merah Utara #phopbyLiniMohd #batch23 Reviewed by subindo drakor gratis on September 16, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.