How to Make Appetizing Bubur Udang Bayam Hijau dan Susu Kambing Segar

Bubur Udang Bayam Hijau dan Susu Kambing Segar. Brilio.net - Bayam merupakan sayur hijau yang kaya akan zat besi. Sayuran hijau ini bisa diolah menjadi berbagai macam jenis makanan. Mulai ditumis, disayur ataupun dibuat keripik.

Bubur Udang Bayam Hijau dan Susu Kambing Segar Bayam Wortel Udang Tomat Cabe rawit. Bumbu : Bawang merah Bawang putih Lada bubuk Garam Penyedap rasa. Iris tipis bawang putih dan bawang merah Rebus udang dan bumbu dan bahan rempah serta masukan wortel bayam tomat cabe rawit seldri dan daun bawang Tambahkan garam. You can have Bubur Udang Bayam Hijau dan Susu Kambing Segar using 8 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Bubur Udang Bayam Hijau dan Susu Kambing Segar

  1. It's 1 cawan of beras.
  2. It's 1 of biji bawang merah.
  3. Prepare 1/2 of inci halia.
  4. It's 15 of ekor udang saiz biasa.
  5. It's 1/2 of ikat bayam hijau.
  6. You need of Air.
  7. You need 1 of sudu kecil garam halus.
  8. You need 100 ml of susu kambing segar.

Susu kambing etawa memang bukanlah obat, namun kandungan nutrisinya dipercaya dapat menjadi alternatif pilihan bagi mereka yang menderita gangguan pernafasan dan tidak kunjung sembuh. Oleh karena itu, tidak ada salahnya mencoba alternatif susu. Makanan dari sumber haiwan seperti kuning telur, hati, paru, marjerin, susu segar, minyak ikan kod. Makanan dari sumber tumbuh-tumbuhan seperti selada hijau, lobak, labu, buah-buahn berwarna merah dan kuning seperi buah mangga dan.

Bubur Udang Bayam Hijau dan Susu Kambing Segar step by step

  1. Untuk secawan beras, sukatan air adalah separas pergelangan tangan (mudah sukat). Seterusnya masukkan terus bawang yang telah dihiris dan halia kedalam periuk dan hidupkan api..
  2. Apabila dah mendidih, bermakna beras dah menjadi nasi, terus kan kacau sehingga nasi menjadi hancur. Masa ni dah boleh masukkan garam..
  3. Perlahankan api, dan masukkan udang yang telah dipotong kecil (terpulang kepada cara anda). Saya potong kecil sebab suami saya sakit gusi dan agak sukar untuk mengunyah dan buka mulut..
  4. Susu kambing segar ni sebotol 250 ml. Jadi saya masukkan separuh sahaja. Ini adalah untuk menambah rasa lemak pada bubur dan khasiat susu kambing segar juga sangat baik. Gaul sebati dan pastikan api dalam keadaan yang sangat kecil supaya kita tak rosakkan khasiat susu tadi..
  5. Akhir sekali barulah masukkan bayam yang telah dipotong kecil. Pastikan bayam layu, rasa sekali lagi untuk kepuasan selera makan nanti. Siap ;).
  6. Boleh dihidangkan dan tambahkan hirisan daun bawang jika anda suka. Selamat mencuba ;).

Siapa yang tidak suka dengan udang? Bahan makanan yang berasal dari laut ini memang sudah menjadi favorit banyak orang Indonesia. Mengolah masakan berbahan udang sebenarnya tidaklah susah. Bubur kacang hijau tanpa santan siap untuk disajikan dan dimakan bersama rekan atau keluarga. Tuang larutan susu ke dalam bubur dan tambahkan daun bawang.

How to Make Appetizing Bubur Udang Bayam Hijau dan Susu Kambing Segar How to Make Appetizing Bubur Udang Bayam Hijau dan Susu Kambing Segar Reviewed by subindo drakor gratis on Disember 18, 2019 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.