Recipe: Delicious Isi ikan sweet and sour

Isi ikan sweet and sour. Isi ikan masak Sweet Sour, salah satu lauk kegemaran keluarga. Makan kat restoran pun wajib pesan lauk ni😂😂. Dalam menu restoran cina ia dipanggil "Sweet.

Isi ikan sweet and sour Saya rasa saya mendapat lebih tua saya Kongsi resepi ikan dori sweet sour! Ikan siakap masak masam manis (sweet and sour) berasal dari bahagian Timur Negara Cina. Namun, arus pemodenan telah menjadikan pelbagai variasi hidangan ini mengikut selera zaman sekarang. You can have Isi ikan sweet and sour using 12 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Isi ikan sweet and sour

  1. You need of Bahan untuk goreng ikan.
  2. It's of Tepung jagung, garam.
  3. Prepare of Bahan untuk buat sos.
  4. It's 1 cawan of air.
  5. Prepare of Sos cili 2 sudu besar.
  6. You need of Sos tomato 2 sudu besar.
  7. Prepare of Garam secukup rasa.
  8. You need of Halia potong kecil2.
  9. It's of Bawang merah, bawang putih.
  10. You need of Tomato(potong 4).
  11. It's of Bancuhan air tepung jagung/kanji (untuk memekatkan kuah).
  12. You need of Lada besar (untuk hiasan).

Bila memasak Ikan bawal sweet sour teringat my daughter Nana yang sedang belajar di Egypt kerana setiap kali balik bercuti, pasti minta dimasakkan Ikan bawal dilumur garam dan kunyit dan digoreng. Bawang besar, bawang putih, halia di blend dan di tumis sehingga naik bau, dimasukkan cili kisar. Merangsang rasanya ikan dori sweet sour berkuah masam manis. Sweet and Sour (Korean Movie); 새콤달콤; Saekomdalkom; It was love at first sight, but a couple drifts apart from each other as they get ready for new jobs.

Isi ikan sweet and sour instructions

  1. Potong dadu isi ikan yang telah lembut.. Pastikan isi ikan yang telah dipotong dikeringkan dengan tisu supaya tepung dpat melekat pada isi ikan nanti..
  2. Campurkan tepung jagung/kanji dengan garam.. Salutkan tepung dengan ikan yg telah kering.. Goreng ikan dengan api sederhana..
  3. Apabila isi ikan sudah bertukar wrna menjadi wrna keperangan, angkat ikan dari kuali dan letakkan d pinggan...
  4. Selepas habis menggoreng, panaskan kuali dengan minyak lalu tumis bawang merah, bawang putih dan halia. Lepas itu, masukkan tomato yang telah dibasuh dan dipotong..
  5. Masukkan sos cili dan sos tomato dan garam secukup rasa ke dalam tumisan tadi. Gaul rata. Masak dengan api sederhana. Masukkan bancuhan air tepung jagung/kanji untuk memekatkan kuah..
  6. Lepas itu, masukkan ikan yang telah digoreng tadi ke dalam sos sweet sour.. Biarkan ikan selama 2 minit. Hiaskan hidangan dengan hirisan lada besar.. Hidangan siap dihidang..

Resepi ikan sweet sour atau ikan masam manis ni boleh gunakan ikan apa-apa je. Selalu saya buat guna ikan kerisi. Kalau nak buat guna ayam pun ok jugak. Cuma jarang-jarang masak sweet sour ni orang buat guna ayam. Improves mood, prompts giggles, energizes mind and body, relieves stress.

Recipe: Delicious Isi ikan sweet and sour Recipe: Delicious Isi ikan sweet and sour Reviewed by subindo drakor gratis on Mac 29, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.