Recipe: Perfect Kek Marble Planta

Kek Marble Planta. Kreasi untuk lebaran yang penuh kreativiti dan kegembiraan bersama keluarga. Seperti kek marble yang bentuk nya cantik. Kek marble ialah kek dengan rupa berjalur atau bertompok yang dihasilkan dengan campuran ringan tak sekata adunan kek gelap dan cerah.

Kek Marble Planta Saya pernah kongsikan resepi kek marble kukus. Kali ni saya buat kek marble bakar pulak dengan menggunakan oven. Belang-belang koko tu boleh digantikan dengan warna dan perisa lain seperti. You can cook Kek Marble Planta using 10 ingredients and 12 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Kek Marble Planta

  1. It's of Bahan A.
  2. Prepare of planta.
  3. It's of gula kaster.
  4. Prepare of esen creamy vanilla.
  5. It's of Bahan B.
  6. It's of biji telur gred C/D.
  7. Prepare of tepung gandum cap Rose.
  8. You need of susu sejat.
  9. You need of C Bahan.
  10. It's of Pewarna.

Dengan Bismillah, As Salam dan Salam Sejahtera, Resepi Kek Marble Moist Sukatan Cawan-Mesti ramai yang mencari-cari resepi istimewa kek Marble dengan sukatan cawan sampai jumpa blog ni. Saya memang suka kek mentega atau kek marble atau apa apa kek yang simple macam ni. Kalau kek Coklat atau kek Red Velvet tu, agak kuranglah sikit walaupun makan juga. Jom cuba hasilkan kek marble jelita ini.

Kek Marble Planta step by step

  1. Masuk planta dan gula ke dalam mixer bowl. Mix 10 minit, hi-speed. Letak esen vanilla di separuh masa putar. Pastikan adunan kembang sebati..
  2. Perlahankan mixer, masukkan telur satu persatu. Selang kan lebih kurang 2 saat setiap satu. Naik kan speed dalam 1 minit..
  3. Perlahankan semula dan masuk tepung dan susu secara gilir-gilir sampai habis..
  4. Matikan mixer. Kaup balik kan adunan sekejap dan bahagikan untuk beberapa warna yg disukai. Lenser nipis loyang dengan planta atau alaskan dengan kertas parchment. Panaskan oven..
  5. Ikut kreativiti untuk mencorakkan adunan kek..
  6. Buat sampai habis..
  7. Hentakkan loyang beberapa kali untuk buang angin dalam adunan. Letak di rak bawah, dengan suhu 140'C masa 45 minit dan api atas bawah (suhu chef 160'C)..
  8. Sisipkan tepi kek dan terbalikkan di atas redai lebih kurang 10minit. Letak kan di atas alas dan biarkan sejuk sebelum dipotong..
  9. Tips = Jika gunakan telur gred A/B, hanya 4 biji..
  10. Mix sehingga betul-betul kembang, kek akan bantat kalau tidak di mix kembang. Telur juga mesti di mix sebati dengan hi speed..
  11. Tips = Jangan terlebih masa membakar kerana kek akan jadi kering di dalam dan kesat bila dimakan. Ikut kesesuaian suhu dan masa oven masing-masing..
  12. Tips = Kek ini lebih sedap dinikmati selepas sehari di bakar..

Badriny Burger, Marble Kek, Planta Kek Dan Butter Kek. Kek marble yang lembut dan enak dinikmati p/s: gula halus tu kalau nak ganti dengan gula biasa pun boleh. Kek Butter Pelangi I Rainbow Butter Cake Hey guys Arlida here back with another video! Bahan-bahan untuk resepi kek marble nutella. This homemade marble cake is so moist and and buttery.

Recipe: Perfect Kek Marble Planta Recipe: Perfect Kek Marble Planta Reviewed by subindo drakor gratis on Jun 24, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.