Recipe: Tasty ASAM PEDAS ikan senangin

ASAM PEDAS ikan senangin. Resepi asam pedas ikan senangin,sesuai juga dimasak menggunkan ikan-ikan lain. Sedapnya Asam Pedas Ikan Senangin ni. Makan bersama nasi panas dan ulam-ulaman, memang membuka selera.

ASAM PEDAS ikan senangin Literally translated to 'sour spicy', Asam Pedas fish curry is tangy, spicy, appetizing and best served with rice. "Ikan lomek yang dimasak asam pedas ini rasanya sangat pas di lidah. Daging ikannya lembut dan tulangnya lebih rawan atau lembut dibandingkan dengan ikan biasa "Macam-macam ikan untuk masakan asam pedas selain ikan lome. Ada ikan grut, senangin dan lain-lain." tambah Boeralimar. You can cook ASAM PEDAS ikan senangin using 15 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of ASAM PEDAS ikan senangin

  1. You need 2 of ekor ikan senangin.
  2. You need 1 of genggam daun kesom.
  3. You need 5 batang of kacang bendi.
  4. Prepare 2 of kuntum bunga kantan.
  5. Prepare 1 of sdb asam jawa.
  6. You need 1 batang of serai.
  7. Prepare of Lain lain.
  8. It's 1 of sdt garam.
  9. Prepare 1/2 cawan of minyak masak.
  10. You need 1 1/2 cawan of air.
  11. It's of Kisar.
  12. You need 1 of biji bawang besar.
  13. You need 10 of tangkai cili kering.
  14. It's 3 ulas of bawang putih.
  15. It's 2 of biji tomato.

Ikan pari, ikan senangin, okan tenggiri, ikan parang. Resep Ikan Asam Manis Enak Sederhana. Hal ini mengidikasikan bahwa kita seharusnya lebih memanfaatkan kandungan kekayaan alam yang ada di air, salah satunya adalah ikan. Selain dengan mudah kita temukan hampir di semua wilayah negara kita.

ASAM PEDAS ikan senangin instructions

  1. Siang dan buang sisik ikan...cuci bersih...kemudian untuk hilangkan bau hanyir hana rendam ikan menggunakan tepung gandum dan juga air limau nipis yang beku dalam # kitajagakita..selama 10 minit.
  2. Bersihkan ikan yang di rendam tadi...sedia untuk dimasak.
  3. Antara bahan ynag digunaan.
  4. Panaska minyak...tumis bahan yang dikisar...penggunaan tomato bersamabawang yang dikisar adalah untuk memekatkan kuah...tumis dalam 15 minit api sederhana hingga hilang rasa bwang mentah dan pecah minyak...kemudian barulah masukkan ikan.
  5. Asam jawa,air 1 cawan 1/2,garam,bunga kantan,tomato dan kacang bendi dan 1 sdt garam.
  6. Renih dalam masa 10 minit...siap untuk dihidang.

Anda harus coba menu asam pedas yang juga sering disebut dengan asam padeh. Padeh adalah bahasa minang dari pedas. Sajian ini berkuah merah menyala, bercitarasa pedas-gurih-asam, dan tak pakai santan! Versi aslinya menggunakan asam kandis sebagai pemberi rasa segar, tapi anda bisa. Video Gila Mancing Ikan Dapat Ikan Senangin Atau Ikan Kurau #GilaMancing #MancingIkan #Memancing Tonton Video Mancing.

Recipe: Tasty ASAM PEDAS ikan senangin Recipe: Tasty ASAM PEDAS ikan senangin Reviewed by subindo drakor gratis on Jun 28, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.