Easiest Way to Cook Yummy Nasi ayam penyet memori

Nasi ayam penyet memori. Nasi Ayam Penyet yang asalnya dari negara jiran iaitu Indonesia, ada pelbagai versi untuk sediakan hidnagan ni, dan Che Nom akan tunjukkan cara yg biasa. Apa ya maksud di sebalik nama Penyet itu.? Kita ni tahu makan aje. tak pernah nak ambil tahu kenapa sesuatu makanan itu di namakan sedemikian.

Nasi ayam penyet memori Nasi Ayam Penyet Sedap, Tak Sabar Tunggu Azan. Nasi Ayam Penyet yang asalnya dari negara jiran iaitu Indonesia, ada pelbagai versi untuk sediakan hidnagan ni, dan Che Nom. Sambal ayam penyet enggak pakai terasi. You can have Nasi ayam penyet memori using 27 ingredients and 6 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Nasi ayam penyet memori

  1. You need of Bahan perapan ayam (kisar).
  2. It's 2 of biji bawang merah.
  3. Prepare 3 ulas of bawang putih.
  4. You need 3 of hiris halia.
  5. You need 3 of hiris lengkuas.
  6. Prepare 1 sudu teh of serbuk kunyit.
  7. You need 1 sudu teh of garam.
  8. It's 1 sudu teh of cukuprasa.
  9. You need of Ayam (saya guna 4 ketul).
  10. It's of Bahan sambal (digoreng).
  11. You need 2 of biji bawang merah.
  12. Prepare 3 ulas of bawang putih.
  13. Prepare 1 of biji cili merah.
  14. Prepare 5 of biji cili padi.
  15. Prepare 10 of biji cili api.
  16. You need 2 of biji tomato dipotong.
  17. You need 1 of inci belacan.
  18. It's 1 of sudu besar gula.
  19. Prepare 2 sudu teh of garam.
  20. You need of Limau kasturi.
  21. You need 4 of sudu besar minyak.
  22. You need of Bahan ulam ulaman (lalapan).
  23. You need of Timun.
  24. Prepare of Terung yang digoreng.
  25. Prepare of Kubis.
  26. It's of Tauhu digoreng.
  27. It's of Tempe digoreng.

Ayam penyet termasuk kedalam daftar menu kuliner khas Indonesia. Asal usul makanan satu ini Disajikan bersama nasi hangat, menu satu ini semakin lengkap dengan adanya penambahan Saat ini ayam penyet juga sudah menjadi makanan populer di berbagai negara tetangga seperti Malaysia. With Ayam Penyet as our main speciality, all food are prepared fresh and specially marinated with various spices and herbs. Ayam penyet merupakan salah satu olahan ayam goreng yang disukai oleh pecinta pedas.

Nasi ayam penyet memori instructions

  1. Kisar bahan untuk perapan ayam lalu perap ayam bersama tauhu dan tempe yg dipotong semalaman. Kalau nk perap beberapa jam juga boleh..
  2. Selepas itu, didihkan air dalam periuk masukkan ayam dan sedikit rempah perapan ayam, tauhu dan tempe ketepikan untuk digoreng. Masukkan garam, lada putih dan perasa untuk rasakan sup itu..
  3. Bila dah ayam dah masak angkat ayam ke dalam bekas lalu letakkan sedikit garam dan cukuprasa. Sup tu saya guna untuk makan bersama nasi ayam penyet..
  4. Bahagian sambal pula, goreng dahulu bahan² nya kecuali belacan sampai kecut, angkat selepas itu, goreng sekejap je belacan. Saya gunakan kisar kering utk kisar sambal nak gunakan lesung batu pun boleh. Limau kasturi tak perlu diperah dulu, bila nak makan barulah diperah..
  5. Menggunakan minyak lain, goreng ayam sampai garing bahagian luar. Ambil pisau besar hentak ayam tu biar penyet. Selepas itu goreng terung, tauhu dan tempe sehingga kuning dan garing..
  6. Sediakan nasi, saya guna nasi biasa saja, timun dan kubis di potong kecil. Bolehlah hidangkan dgn sup, nasi, ayam dan sambal..

Asin gurihnya ayam goreng dipenyet atau ditekan dengan ulegan dengan sambal yang super pedas. Aku memang suka makan ayam penyet. Kena pulak tu kalau sambal tu pedas. Untuk video experiment kali ni, aku cuba masak nasi ayam penyet. Aku gabungkan beberapa resepi ikut selera aku.

Easiest Way to Cook Yummy Nasi ayam penyet memori Easiest Way to Cook Yummy Nasi ayam penyet memori Reviewed by subindo drakor gratis on Julai 29, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.