How to Prepare Delicious Ikan Kembung Berlada

Ikan Kembung Berlada. Resepi Ikan Kembung Berlada Berlada Noxxa Fuhh pedas. Meleleh air mata tapi mulut tak boleh berhenti kunyah nasi bersama ikan kembong berlada. Lihat juga resipi-resipi untuk Ikan Kembung Goreng Kunyit Ketumbar.

Ikan Kembung Berlada Kembung adalah nama sekelompok ikan laut yang tergolong ke dalam marga Rastrelliger, suku Scombridae. Meskipun bertubuh kecil, ikan ini masih sekerabat dengan tenggiri, tongkol, tuna, madidihang, dan makerel. Terung Goreng Ikan Bilis Berlada Lauk Kampung Yang Menyelerakan. You can have Ikan Kembung Berlada using 11 ingredients and 5 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Ikan Kembung Berlada

  1. Prepare 4 of ekor ikan kembung.
  2. Prepare 1 of senduk besar cili kisar.
  3. It's 10 of biji cili padi hijau.
  4. Prepare 3 of biji cili merah.
  5. You need 2 of labu bawang merah (kisar).
  6. Prepare 4 ulas of bawang putih (kisar).
  7. You need 2 batang of serai (diketuk).
  8. Prepare 1 keping of asam keping.
  9. You need 1 of sudu kecil secukup rasa.
  10. It's 1/2 of sudu kecil gula perang.
  11. Prepare 1/2 cawan of air.

Resepi ikan kembung bakar menggunakan santan jadi lebih juicy dan berkrim. Makanan ini pula paling sesuai dimakan dengan nasi putih. Tanpa tunggu lama, mari kita lihat resepi ikan kembung bakar. Ikan Kembung kaya manfaat karena mengandung banyak nutrisi.

Ikan Kembung Berlada instructions

  1. Lumurkan ikan dengan kunyit dan garam. Goreng di dalam minyak yang panas. Angkat dan toskan. Ketepikan. Cuci bersih cili merah..
  2. Tumbuk cili merah. Ketepikan. Kemudian tumbuk cili padi hijau..
  3. Tumis bawang merah dan bawang putih yang telah dikisar. Kemudian masukkan cili kisar. Masukkan juga bahan tumbuk iaitu cili merah dan cili padi hijau. Kacau sebati..
  4. Tambah air jika perlu. Masukkan serai dan asam keping. Tumis lagi sampai mesra. Masukkan secukup rasa..
  5. Masukkan gula perang. Kacau sebati. Tuangkan sambal ke atas ikan. Siap untuk dihidang..

Harga Ikan Kembung - Ikan kembung merupakan salah satu jenis ikan konsumsi air laut yang Selain itu, harga ikan kembung per kg juga lumayan murah. Cara Masak Ikan Bilis Tamban Berlada. Resep ikan kembung - Ikan merupakan salah satu makanan yang kaya akan kandungan vitamin. Selain memiliki banyak kandungan vitamin, cita rasa hewan ini juga sangat lezat dan bikin nagih. Bahkan ikan kembung yang sudah diolah menjadi ikan asin dan ikan kemasan dalam kaleng Jadi tidak berlebihan jika ikan kembung disebut sebagai salah satu ikan primadona yang ada di Indonesia.

How to Prepare Delicious Ikan Kembung Berlada How to Prepare Delicious Ikan Kembung Berlada Reviewed by subindo drakor gratis on September 26, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.