Recipe: Tasty Ayam Masak Merah Without Cili Kering & Bawang Merah

Ayam Masak Merah Without Cili Kering & Bawang Merah. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau. Dah lama resepi ini disalin, cuma belum ada kesempatan dan masa yang sesuai untuk dicuba sendiri. Selalunya kita masak ayam dengan cili buat sambal.

Ayam Masak Merah Without Cili Kering & Bawang Merah Akan tetapi jika kamu bosan dengan masakan ayam yang begitu-begitu saja, kamu bisa mengkreasikan ayam jadi menu istimewa lainnya. Resepi ayam masak merah yang ni sedikit kering. Anda juga boleh tambahkan air jika mahukan sedikit kuah. You can have Ayam Masak Merah Without Cili Kering & Bawang Merah using 11 ingredients and 5 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Ayam Masak Merah Without Cili Kering & Bawang Merah

  1. It's of Chicken Wing.
  2. Prepare 2 of Biji Bawang Besar.
  3. It's 6 Ulas of Bawang Putih.
  4. You need 2 of Biji Tomato.
  5. Prepare of Sos Cili.
  6. Prepare of Sos Tomato.
  7. It's of Serbuk Kunyit.
  8. Prepare of Garam.
  9. Prepare of Air.
  10. It's of Gula.
  11. It's of Minyak Masak.

Salah satu cara bagi cepat pecah minyak untuk pes ayam masak merah ni. Masukkan bawang merah hiris, bawang putih, cili padi dan cili merah. Kali ini cik ekin kongsikan cara memasak ayam masak cili kering. Terima kasih kerana sudi singgah di channel cik ekin, jangan lupa like, share dan subscribe.

Ayam Masak Merah Without Cili Kering & Bawang Merah instructions

  1. Chicken Wing dilumur dgn garam & serbuk Kunyit.kemudian digoreng sehingga Masak,jgn tlalu garing..Angkat & ketepikan.
  2. Kisar bawang Besar,bawang Putih & tomato..
  3. Panaskan minyak dan tumis bawang putih,bwng bsar,tomato yang telah dikisar hingga masak..
  4. Masukkan sos tomato dan sos cili. Kacau rata. Masukkan sedikit air,gula & Garam (Secukup Rasa) Kacau lagi & smpai pecah Minyak..
  5. Akhir sekali masukkan ayam goreng tadi.Kacau sebati & Ready to Eat...🤭.

Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan hirisan Seterusnya masukkan bahan kisar dan gaul rata. Lepas tu masukkan cili kering yang telah dikisar Tips Memasak Ayam Masak Merah. Pastikan sambal dimasak sehingga masak sepenuhnya dan. Ayam masak merah dapat dijumpai dimana-mana kedai Melayu. Ayam masak merah biasa dijadikan lauk untuk nasi putih mahupun nasi lemak.

Recipe: Tasty Ayam Masak Merah Without Cili Kering & Bawang Merah Recipe: Tasty Ayam Masak Merah Without Cili Kering & Bawang Merah Reviewed by subindo drakor gratis on Oktober 16, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.