Easiest Way to Prepare Delicious Kek Batik Jawa

Kek Batik Jawa.

Kek Batik Jawa You can cook Kek Batik Jawa using 8 ingredients and 5 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Kek Batik Jawa

  1. Prepare of Biskut Marie.
  2. Prepare of Butter Anchor.
  3. Prepare of biji telur.
  4. Prepare of Susu pekat manis.
  5. Prepare of sudu besar milo.
  6. Prepare of sudu besar serbuk koko.
  7. Prepare of sudu besar tepung gandum.
  8. Prepare of container lutsinar.

Kek Batik Jawa instructions

  1. Sediakan bahan seperti dalam gambar. Panaskan kuali. Masukkan butter dan biarkan cair. Tutupkan api dan tunggu sehingga butter agak sejuk..
  2. Jangan buka api. Masukkan susu pekat. Kacau rata adunan. Kemudian masukkan milo dan serbuk koko. Kacau rata sehingga adunan menjadi sedikit likat berkilat..
  3. Masukkan pula telur yang telah di kacau dan di buang ‘pusat’. Nak tapis pun boleh. Gaul rata. Kemudian masukkan tepung gandum dan gaul rata..
  4. Boleh mula patah-patahkan biskut Marie seperti dalam gambar. Guna api perlahan, gaul rata adunan sehingga mencair. Teruskan menggaul sehingga tekstur adunan agak pekat dan likat. Tips: Ambil sedikit adunan dengan 2 jari, jika tak melekat maknanya dah boleh masukkan biskut marie..
  5. Masukkan biskut marie dan gaul rata. Tutupkan api. Masukkan 2 senduk adunan ke dalam container lutsinar. Kemudian tekan dengan menggunakan kertas minyak sebagai lapik. Kemaskan adunan di setiap ruang container. Ulang langkah yang sama sehingga adunan habis. Tekan kuat sikit supaya adunan kek batik menjadi padat dan kemas. Tutup adunan tadi dan sejukkan 3-6 jam atau semalaman dalam peti ais. Keluarkan kek batik dan potong dengan pisau yang tajam. Dah siap untuk di hidang..

Easiest Way to Prepare Delicious Kek Batik Jawa Easiest Way to Prepare Delicious Kek Batik Jawa Reviewed by subindo drakor gratis on Februari 20, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.