Recipe: Perfect Pes Ikan Bakar Kantan

Pes Ikan Bakar Kantan. Ikan Bakar Petai ini memang terkenal di daerah Kuantan, Pahang. Siapa yang pernah mencuba memang akan terasa-rasa keeanakannya. "Pes ini boleh simpan dalam peti ais tau. Boleh buat stok kalau nak makan ikan bakar.

Pes Ikan Bakar Kantan Pes ikan bakar homemade boleh guna untuk ikan kegemaran anda seperti siakap, pari dan lain-lain. Cicah pula dengan air asam memang bertambah makan dibuatnya. Sebelum bakar ikan lumur sahaja atas ikan. You can cook Pes Ikan Bakar Kantan using 15 ingredients and 7 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Pes Ikan Bakar Kantan

  1. You need of Lada kering.
  2. It's of Bawang merah.
  3. You need of Bawang putih.
  4. It's of Halia.
  5. It's of Kunyit hidup.
  6. You need of Lengkuas.
  7. Prepare of Serai.
  8. You need of Bunga kantan.
  9. It's of Belacan.
  10. Prepare of Gula merah/nisan.
  11. Prepare Daun of limau purut.
  12. You need Daun of kesom.
  13. It's of Garam.
  14. You need of Ajinomoto.
  15. Prepare of Minyak untuk menumis.

Balut bagi kemas dan bakar atas dapur atau oven. Hidangan ikan bakar ini dapat kamu sajikan sebagai menu akhir pekan bersama keluarga tercinta. Meskipun makanan ini tampak sederhana, namun rasa ikan bakar sangat cocok di lidah masyarakat. Soal nutrisinya pun sudah terbukti, sebab ikan mengandung beragam protein serta vitamin yang.

Pes Ikan Bakar Kantan instructions

  1. Sediakan bahan2.
  2. Satukan lada kering, bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, kunyit hidup, belacan, serai, bunga kantan, daun limau purut dan kisar sehingga sebati...
  3. Panaskan minyak dan tumis bahan yg telah dikisar.
  4. Kemudian masukkan gula merah/nisan.
  5. Masak hingga kuah kering (saya masak selama 1jam 30 minit - 2 jam dengan api yg sangat kecil).
  6. Setelah kuah hampir kering masukkan daun kesom, masak lagi.
  7. Perasakan dengan garam dan ajinomoto...dan siapppp selamat mencuba.

BUMBU IKAN BAKAR - Salah satu cara mengolah ikan yang sangat digemari masyarakat adalah dibakar. Tapi tahukah kamu, bahwa ada banyak jenis ikan bakar yang ada di Indonesia? Nah, berikut ini beberapa bumbu dan juga cara membuat ikan bakar yang enak. Pes ikan bakar homemade boleh guna untuk ikan kegemaran anda seperti siakap, pari dan lain-lain. Cicah pula dengan air asam memang bertambah makan dibuatnya.

Recipe: Perfect Pes Ikan Bakar Kantan Recipe: Perfect Pes Ikan Bakar Kantan Reviewed by subindo drakor gratis on Mac 30, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.