Easiest Way to Prepare Yummy Masak lemak cili api ayam

Masak lemak cili api ayam. Sehinggalah berkahwin, beliau memasak sendiri dek selalu memerhatikan. Masukkan ke dalam periuk bersama ayam,kentang dan air. Bila dah mendidih dan ayam telah pun masak dan kuahnya meresap, masukkan tomato dan matikan api dan tutup periuk.

Masak lemak cili api ayam Main campur dalam satu periuk atau kuali aje dan bahan-bahan dia pun tak lah banyak. Untuk pengetahuan korang, mama kalau masak ikan, selalunya untuk bahan dia lain dari masak ayam, kalau masak ikan mama *tak letak bawang* tapi akan akan letak asam keping, daun kunyit dan cili padi sahaja. Resepi ayam masak lemak cili api. You can cook Masak lemak cili api ayam using 12 ingredients and 7 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Masak lemak cili api ayam

  1. Prepare 8 of ketul ayam.
  2. You need 1 cawan of santan pekat.
  3. Prepare 15 of biji cili api*.
  4. Prepare 1 of labu bawang besar*.
  5. Prepare 3 ulas of bawang putih*.
  6. You need 2 batang of serai*.
  7. Prepare 1 of inci halia*.
  8. It's 1 of inci kunyit hidup*.
  9. Prepare 1 of biji ubi kentang.
  10. Prepare of Air, garam, gula secukup rasa.
  11. You need 2 of biji limau kasturi.
  12. It's of Minyak untuk menumis.

Penyediaan resepi ayam masak lemak cili api ni mudah je. Bahannya juga tidak terlalu banyak dan senang nak dapat di pasaraya atau kedai berdekatan dengan rumah anda. Harini daku berkenan nak share resepi ayam masak lemak cili api negeri sembilan dan peria goreng telur. Che Nom sangat beruntung kerana ada orang yang ikhlas sudi berkongsi resepi yang asli dari Negeri Sembilan ini yang sememangnya langsung tidak menggunakan bawang.

Masak lemak cili api ayam instructions

  1. Kisar bahan bertanda*..
  2. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan ayam. Tunggu hingga separuh masak..
  3. Masukkan sedikit air. Kacau hingga sedikit pekat. Masukkan santan pekat. Kacau. Masak hingga mendidih..
  4. Masukkan ubi kentang dan masak hingga ayam cukup masak dan ubi kentang empuk..
  5. Masukkan garam, gula, perasa dan air limau kasturi. Kacau lagi..
  6. Tutup api. Siap untuk dihidang..
  7. Boleh juga masukkan daun kunyit yang dihiris untuk dapatkan bau yang lebih menyelerakan..

Macam tak percaya bila nak masak tak masukkan bawang, tapi hasilnya memang masak lemak yang mantap, ayam tidak berbau hanyir dan pedas semuanya cukup rasa. MASAK LEMAK CILI API AYAM CAMPUR NENAS. Maklumlah, di kala diri ini sedang berpantang ubat thyroxine memang penyakit mim alif lam sim selalu bertandang. Cikla kalau dah sampai penyakit tu, memang kalau bab masak tu, sebolehnya nak yang simple je. Janji ada lauk dengan sayur sikit, lepas tu.

Easiest Way to Prepare Yummy Masak lemak cili api ayam Easiest Way to Prepare Yummy Masak lemak cili api ayam Reviewed by subindo drakor gratis on April 03, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.