How to Make Perfect Ayam masak kicap

Ayam masak kicap. Semalam sempat jugakla masak lauk ayam masak kicap. Tapi cam biasalah, Dya sekarang ni jenis malas gi kedai. Jadinya guna apa barang yang ada je kat rumah.

Ayam masak kicap Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. Kalau disebut resepi ayam masak kicap , teringat kepada anak-anak saudara saya yang menjadi kegemaran mereka. You can have Ayam masak kicap using 10 ingredients and 7 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Ayam masak kicap

  1. It's of Ayam separuh.
  2. It's of Ubi kentang 4 biji.
  3. You need of Bawang besar 1 biji.
  4. It's 4 ulas of Bawang putih.
  5. You need of Halia 2 ketul (anggaran 2 inci).
  6. You need 2 tbs of Minyak masak.
  7. It's 1 cawan of Air.
  8. You need 4 tbs of Sos tiram.
  9. You need 6 tbs of Kicap manis.
  10. It's 2 tbs of Serbuk Maggi secukup rasa.

Tak perlukan lauk lain,cukup dengan ayam kicap,bertambah nasi dimakan mereka. Bila sudah mendidih, masukkan ayam, kicap dan bahan-bahan lain. Pastikan masak dengan api kecil supaya stok pati ayam meresap ke dalam ayam. Ayam masak kicap dapat dijadikan lauk dan dimakan bersama nasi untuk makan petang mahupun malam.

Ayam masak kicap step by step

  1. Sediakan bahan-bahan. Potong ayam kecil-kecil, ubi kentang belah 4, hiris bawang besar, halia dan bwg putih..
  2. Panaskan minyak masak dan tumis bawang besar, bawang putih dan halia.
  3. Masukkan ubi kentang dan tumis sekejap.
  4. Masukkan ayam, sos tiram, kicap manis dan air. Biar hingga mendidih dan kecilkan api.
  5. Masukkan serbuk secukup rasa dan gaul sebati..
  6. Kecilkan api dan tunggu ayam empuk..
  7. Setelah siap boleh la dihidang..

Ayam masak kicap juga biasa dihidangkan untuk kenduri dan majlis kahwin. Ayam masak kicap, ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia dan Malaysia. Di Indonesia, ayam kecap adalah kepingan ayam yang direneh dalam kecap manis. Resepi Ayam Masak kicap mudah yang Sedap dimakan bersama nasi panas! Kacau dan tutup, biarkan sehingga ayam menjadi empuk.

How to Make Perfect Ayam masak kicap How to Make Perfect Ayam masak kicap Reviewed by subindo drakor gratis on Jun 16, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.