Easiest Way to Cook Appetizing Asam pedas ikan Mudok

Asam pedas ikan Mudok. Literally translated to 'sour spicy', Asam Pedas fish curry is tangy, spicy, appetizing and best served with rice. Anda harus coba menu asam pedas yang juga sering disebut dengan asam padeh. Padeh adalah bahasa minang dari pedas.

Asam pedas ikan Mudok Ikan tongkol sememangnya mempunyai isi yang keras dan tebal, sebab tu lah ikan nie sesuai dibuat asam pedas dan gulai. hari ini saya nak share resepi asam pedas ikan tongkol yang saya dapat dari rakan saya dari selangor. pilih ikan tongkol hitam sebab ia lebih lembut dan untuk bedakan tongkol. Sayur Asam Pedas adalah satu resep klasik yang tidak ada matinya untuk orang Indonesia. Hampir setiap hari warga negeri ini menikmati masakan Tambahkan kacang merah, asam jawa, labu siam, kacang panjang, serta jagung manis. You can have Asam pedas ikan Mudok using 11 ingredients and 4 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Asam pedas ikan Mudok

  1. You need 2 of biji bawang merah.
  2. You need 3 ulas of bawang putih.
  3. It's 1 of inci belacan.
  4. Prepare 1 of inci kunyit hidup.
  5. It's 3 of sudu cili kisar.
  6. Prepare 1 of genggam daun kesum.
  7. Prepare 1 of ekor ikan mudok sederhana besar siap potong dan dibersihkan.
  8. Prepare 1 of sudu serbuk lada hitam.
  9. Prepare of Sebiji terung.
  10. It's 1 of mangkuk Air asam jawa.
  11. It's of Garam, gula dan secukup rasa.

Terakhir cukup tambahkan ikan gabus yang diasinkan bersama. Memasak asam pedas yang sedap memang kena sabar. Sabar untuk menunggu bahan yang ditumis masak garing berkali kali. Ketika hendak dihidangkan, baru diletak ikan sebab tak mahu ikan yang lembut menjadi hancur.

Asam pedas ikan Mudok step by step

  1. Sediakan bahan-bahan yang diperlukan. Cili kering yang sudah dikisar, ikan dan daun kesum..
  2. Bawang merah, bawang putih, kunyit hidup dan belacan di tumbuk kasar, sediakan semangkuk air asam jawa..
  3. Mula-mula tumis dahulu bahan yang ditumbuk tadi. Dah perang masukkan cili kisar dan tumis sampai garing. Tips dari mak saya, nak sedap pastikan bahan yang ditumis betul-betul masak dan pecah minyak. Kemudian baru la masukkn ikan seterusnya air asam jawa..
  4. Boleh la masukkn juga lada hitam, garam, gula dan secukup rasa. Biarkan mendidih dan sedia untuk di makan. Selamat mencuba😋.

Tapi kalau kita masak di rumah, kena berhati hati jer bila menceduk supaya. Asam pedas dan ikan patin kesukaaanku, berhubung paksu agak milih masakan tp kalo asam padeh kalo kata orang minang dia sukaa ya aku buatt deh😘. Rasa asam pedas yang dipadukan dengan lembutnya daging ikan gurame tentu begitu menggugah selera. Memakai ikan patin, disebut Asam Pedas Patin. Sayangnya ikan Baung tidak tersedia di tempat tinggal saya sekarang.

Easiest Way to Cook Appetizing Asam pedas ikan Mudok Easiest Way to Cook Appetizing Asam pedas ikan Mudok Reviewed by subindo drakor gratis on September 29, 2020 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.